Thursday 7 July 2011

Surat Cinta

Bercakap pasal surat cinta, pada ramai orang dah aku beri. Bukan untuk orang yang aku suka, tetapi untuk orang yang aku tak berapa nak suka, disebabkan oleh sebab-sebab tertentu. Sebab-sebabnya terpaksa aku rahsiakan bagi menjaga nama baik mereka yang berkenaan.

Sejak alam persekolahan hinggalah ke alam universiti, operasi surat cinta masih giat dijalankan oleh aku dan rakan-rakan. Oh ya, mereka memang jahanam. Hikss.. Tapi di alam pekerjaan aku sudah berhenti menghantar surat cinta disebabkan kebanyakan orang-orang di office aku sudah tua-tua kerepot. Jadi aku tidak sampai hati melihat jiwa mereka tersiksa. Dulu, pantang ada orang yang buat aku tak selesa, pasti surat cinta aku kirimkan. Wtf?

Contoh kejadian surat cinta yang berlaku di zaman persekolahan.

(Di dalam perpustakaan)

Aku : Weh Bas, tadi ada bdk lua bg hang surat nih. Aku xtaw sapa, nah amek!
         (Sambil menghulurkan surat yang sudah ditabur bedak)
Dia  : (Sedang membaca surat tersebut)
         Kau orang tipu kan? Aku nak bgtau ustazah. (Sambil lari-lari itik)

Jahanam.

Aku dan N jadi gelabah, takut-takut rahsia kami pecah. Waktu tu aku rasakan suatu perasaan yang sukar untuk aku gambarkan. Seperti berak tak lepas. Aku dan N terus lari nyorok belakang rak buku sambil berdoa. Kami melihat reaksi ustazah dari celahan buku. Ustazah ketawa lalu meletakkan surat tersebut di dalam buku.

Rasa selamat.

Tapi kami heran kenapa ustazah tidak bertanya kepada budak bangang tersebut siapa yang bagi surat itu? Mungkin ustazah mahu tunjuk surat itu kepada suami dan berkata ada pelajar yang jatuh hati pada dia. Aku dan N buat anggapan sial. Lalu kami ketawa terbahak-bahak.

Memang jahanam.

Aku dan N tidak puas hati pada budak tersebut, kerana telah mengadu hal tersebut kepada ustazah dan telah membuatkan kami gelabah tahap kuda. Dan sebelum loceng berbunyi, aku dan N meminta izin untuk pergi ke tandas. Bukan niat untuk berak, tetapi mahu menyorokkan kasut budak tadi. Apabila loceng berbunyi, budak tersebut jadi gelabah kerana kasut sudah hilang. Dan kami terus berlalu tanpa mempedulikan dia. Padan muka. Buat hal lagi. Kan dah kena..

Di uitm dulu lagi teruk, aku rasa pengalaman yang paling kelakar dalam hidup aku. Tapi aku malas nak cerita, kerana jari aku sudah lenguh.  Tapikan, aku rasa pada sesiapa yang pernah terima surat cinta dari aku, mereka patut bersyukur, setidaknya mereka ada kenangan di zaman muda dan boleh ceritakan hal tersebut kepada anak cucu. Walupun cuma kiriman surat dari seorang budak nakal yang suka menyakat. Hahahaha damn!

Jadi kalau kau berhajat untuk menerima surat cinta dari aku, sila buat pekara yang membuatkan aku mahu pijak muka kau. Contoh seperti, kau ingat kau cantik macam Paris Hilton? Kau ingat kau kacak macam Farid Kamil? Simple. Alamak, sudah bocor rahsia favourite artis aku. Damn. Tapi aku bersukur kerana sekarang ni aku jadi manusia yang serba serbi lengkap walupun kadang kala ada juga nakal aku yang dulu. Tapi tidaklah seteruk zaman budak baru nak naik. ;D

Rindu sial zaman itu.

No comments: