Thursday 28 July 2011

Siput

Bercakap pasal siput, aku nak gelak dulu, wkakakakaka! Ok, masa aku di kampung dulu biasa lah, sangat banyak binatang atau serangga yang tidak dapat dilihat bila kita berada di kawasan bandar. Aku tidak berapa suka balik kampung sebab masa aku kecil dulu, waktu itu hujan lebat dan ade segrombolan (segrombolan?) cacing sedang mahu mengawan, aku rasalah. Aku jadi sangat geli, sangat y'all. Jadi sejak dari itu aku sudah takut untuk pulang ke kampung, aku takut nak duduk dibawah, aku sangat takut untuk pijak lantai, semua tentang kampung aku takut. Bukan tidak suka dengan kampung, tapi geli dan takut dengan cacing.

Damn kau cacing.

Sebelum cerita ini jadi cerita cacing, baik aku hentikan. Sekarang aku mahu bercerita tentang siput. Lebih tepat, siput babi. Ketika itu aku sedang duduk ditangga sambil kaki diletakkan keatas kerusi, ya macam kurang sopan, tapi aku takut kalau-kalau ada cacing yang mahu melekat pada kaki aku. Memang aku rasa aku akan mati waktu itu. Bodoh, aku sedang geli geleman sekarang ini. Ok, bebalik kepada cerita asal tadi, adalah sepupu sepapat aku sedang bermain kejar-kejar. Tapi fakhrul tidak bermain, dia lebih suka mencari-cari serangga. Waktu itu dia berumur 5 tahun.

Sedang dia leka mencari. Dia panggil aku sambil menunjuk ke arah seekor siput babi.

Dia  :  Cuba tengok siput tu..
Aku :  Awat? Malas la ceq nk bgn.. Ckp jela. (geli)
Dia  :  Ala cepatlah! (nak nangis)
Aku :  Mane? (sambil cubit lengannya sedikit, ok tipu sahaja sebab maknya sedang
          menyapu)
Dia  :  Tu.. (Menunjuk kearah siput babi yang cengkerang sedah pecah)
          tapi siputnye da xde, tinggal babi nye je..
Aku :  (Gelak macam nak mati) Itu bkn babi la weh! Wakakakaka!
Dia  :  (Menangis)

Budak-budak.. Perkataan siput babi diambil serius. Tapi betul juga, kalau cengkerang itu siput, mestilah yang dalamnya babi. Ke memang macam itu? Atau aku yang tidak tahu? Aku keliru. Tapi kejadian tersebut telah menjadikan salah satu pekara yang membuatkan aku ketawa seorang diri. Jadi sekarang ini aku tidak lagi memakan siput sedut disebabkan oleh kejadian itu. Aku bayangkan apa yang fakhrul cakap. Aku bayangkan siput sedut macam siput babi. Sudahlah, aku rasa macam kurang sopan bila menaip perkataan babi. Ok, babi. Eh, ok bai.

Tapi kadang-kadang aku makan juga siput babi, maksud aku siput sedut.

No comments: