Monday 25 July 2011

Durian

Aku sebenarnya tidak berapa suka makan durian. Tapi sejak akhir-akhir ini aku macam suka pulak. Itu pun disebabkan oleh satu kejadian yang tidak dapat aku pastikan samada betul atau tidak. Kalian tentukan. Kejadian itu bermula dari..

(Rumah nenek kawan aku)

Nenek   :  Nah makan, sedap ni atuk baru kutip kat belakang..
               (sambil terbongkok-bongok bawak durian)
Aku       :  (Terkejut, mampos aku xboleh bau durian)
                Sorry la nek, saye xmkn durian, nti sy pening.
Nenek   :  Laa.. Cuba la rase sikit, sedap.
Kawan  :  Nek, dye tipu je.. Dye ni hantu durian, artu tgk mkn byk gila.
Aku      :  Cilabi! Bila masa pulak aku makan durian! Aku xpenah ok! (dalam hati)
               Err..
Nenek  :  Dah, jgn malu-malu, jom makan!

(Atuk hulurkan durian pada aku)

Aku tak sanggup kecewakan atuk dan nenek. Jadi aku paksakan diri untuk makan juga walaupun sedikit. Waktu itu aku macam mahu mati. Aku sangat tidak tahan dengan baunya. Ok, suapan yang pertama boleh dikira agak baik, manis campur pahit. Aku tidak tahu bagaimana untuk aku ungkapkan. Mungkin dalam erti kata merapu, mahit. Mahit? Apakah?

Bila nenek lihat aku macam sudah tidak sanggup lagi untuk menelan, nenek bercerita. Mungkin cerita benar atau nenek sengaja mereka-reka cerita bagi menakut-nakutkan aku. Kisahnya bermula lebih kurang macam ini..

" Jangan benci makan durian, sebab oarang-orang yang tak suka makan durian ni, orang tu nanti lambat kahwin. Nenek tak tipu. Cuba tengok along tak kahwin-kahwin pun lagi. Dari kecik sampai sekarang langsung tak pernah nak merasa durian, sebab itu lah.."

Bila aku fikir-fikirkan balik, memang betul juga apa yang nenek katakan. Sebabnya :

Kamal     - 31, masih mencari
Khairil     - 29, setia menunggu
Kina        - 28, stress soal cinta
Kamila    - 29, naik kematu tunggu pakwe masuk meminang

Mereka diatas adalah antara manusia-manusia yang tidak suka makan durian, dan sampai sekarang mereka masih belum berkahwin lagi. Kau perasan tak semua nama-nama diatas semuanya bermula dengan huruf 'K'? Yang ini aku berasa sedikit selamat kerana nama aku tiada huruf 'K'. Hiksss.. Oh ya, kau harus berjaga-jaga jika nama kau ada huruf 'K'.

Bila difikirkan, aku jadi gelabah. Aku tidak mahu kahwin lambat disebabkan oleh durian. Aku takut. Dan sebab itu juga aku makan durian hampir 1 biji pada hari kejadian. Dengan harapan aku cepat kahwin. Aku kolot? Tidak mengapa jika kamu berfikiran begitu kerana aku tidak sanggup untuk berkahwin lambat. Kesian pada aku nanti. Aku tidak mahu tersiksa.

Dan sekarang ini aku sudah mabok durian. Ya, kerana sangat banyak y'all aku makan waktu tengahari tadi. Aku pergi ke pesta buah-buahan dan melantak seberapa banyak durian yang ada. Sekarang ini, badan aku sudah menjadi sangat panas. Ya, sangat panas sambil berpeluh-peluh. Damn. Langsung tidak selesa y'all. Itu sahaja yang aku mahu merepek pasal durian. Tapi adakah cerita nenek itu betul atau tidak? Sampai sekarang aku masih lagi tertanya-tanya.

Kalau nenek tipu, aku mahu bakar rambut dia.

No comments: