Thursday 26 April 2012

Bas

Memang kalau kau ajak aku naik bas, jangan haraplah aku nak ikut. Bukan sebab apa, aku rasa sangat takut ok. Dah macam jahanam pemandu bas tu memandu. Aku rasa masa aku dah besar ni cuma 2 kali saja aku naik bas. Dan kedua-dua pengalaman menaiki bas tu dah buat aku rasa macam " Weh sial gila bawak bas, sampai mati aku xnak naik bas lagi! " Lebih kurang macam tu lah. Aku tak tahu kenapa bila aku naik bas, aku akan menangis. Aku harap aku tidak beremosi lagi lepas ni.

Pengalaman 1 

Ketika zaman aku belajar uitm sana. Roomate sibuk ajak pergi seremban jalan-jalan naik bas. Mulanya aku tak nak ikut bermacam alasan aku bagi tapi apabila dipaksa, aku terpaksa. Aku seboleh-boleh ajak naik teksi tapi semua tak nak, jahanam perangai kau kan. So hari yang ditunggu-tunggu tiba. Masa tunggu bas cuaca redup tak panas, tapi aku berpeluh-peluh. Aku berpeluh sebab takut. Takut-takut aku mati dalam bas. Man dan Ita sangat melarang aku naik bas sebab katanya sangat bahaya. Tapi haritu aku tipu cakap naik teksi huhu. Jadi aku rasa bersalah.

AyuLulu jangan bisinglah, hilang idea aku. Bagi pocong baru tau.

Tak lama tu bas pun sampai. Penuh ok, sangat penuh. Aku tak dapat duduk, kena berdiri. Kau tahu sajalah drebar bas kalau bawak dah macam puaka. Jadi bas bergoyang sangat teruk, jadi aku pun menjerit-jerit seperti dirasuk. Bukan aku nak tarik perhatian tapi aku rasa macam memang bas akan terbalik waktu tu. Jom aku bercerita tentang situasi ketika tu.

Bas bergoyang dengan kuatnya. 

Aku  :  ( Menjerit-jerit macam kena histeria, aku sangat takut ok )
Dia   :  Weh diamlah malu lah..
Aku  :  Sial jahanam drebar bas ni bawakkkk!!!
Dia   :  Ala sikit lagi nak sampai diam lah sikit.

Aku tak peduli. Aku jerit jugak, sebab aku takut gila. Bila bas tu berhenti, orang-orang musibat yang tengok ketawakan aku sebab aku jerit-jerit dah berambus, jadi aku dapat duduk. Bila bas berjalan, lebih laju dia bawak. Sangat laju. Selaju bini wanbaser memekak. Aku sangat takut kalau aku mati ketika tu, dan aku akan mati dalam keadaan menyesal sebab tipu Man dan Ita. Aku menyesal tak dengar cakap mereka. Aku terus membontotkan kawan aku dan menangis. 

Dia  :  Weh kau ok tak ni?
Aku :  ( Aku diam, berharap dia tak tahu aku sedang menangis )
Dia  :  Weh kau nanges ke?!
Aku :  Balik ni naik teksi. Kalau xnak aku suruh prnts aku amek.
Dia  :  Kau ni apelah, yelah2.. ( Sudah takut )

Aku nangis sebab aku takut, aku sangat takut. Aku takut bas akan terbalik. Sangat banyak aku fikir benda bukan-bukan. Bila turun bas aku sempat berpesan kat drebar puaka tu,
" Awak tu bawak nyawa, kalau dalam ni awak sorang yang mati saya tak kisah! " dan aku terus berambus, kawan-kawan aku sangat takut. Aku tahu sebab muka dorang pucat gila. HAHAHA. Dan pada waktu tu aku janji dengan diri aku, tak akan naik bas lagi.

Tapi aku sering kali terlupa dengan janji-janji aku, aku naik bas lagi semalam oleh kerana dipaksa dan aku terpaksa juga dengan perasaan yang sangat mendebarkan.

Pengalaman 2.

Semalam aku pergi genting. Macam jahanam waktu balik naik bas adalah pengalaman yang super jahanam. Memang sangat jahanam sebab pemandu bas sudah seperti dirasuk syaitan. Kalau kakbon ada, dah aku suruh dia yang bawak bas tu. Tapi dia tak ada, dan aku rasa sangat tertekan. Kau tahu lah jalan turun ke genting banyak lalu lereng-lereng bukit. Dan memang sial kalau bawak laju. Bas sangat laju seperti sengaja mahu menyerah diri kepada kematian. Memang kalau aku duduk depan, dah aku maki drebar bas tu. Situasi ketika itu sama macam naik spaceshot 10 kali berturut-turut. Jahanem.

Kejorok kau jangan sibuk tanya pasal Aminul boleh tak. Hilang idea aku jahanem.

Lagi-lagi kawan sebelah aku melopong tidur macam tak ada perasaan. Yang benarnya bas memang nak terbalik tapi haram jadah langsung tak perasan. Aku macam nak sumbat mulut dia dengan botol. Langsung tak teman aku yang sedang berpeluh ketakutan. Jadi aku menangis lagi keseorangan disebalik tingkap. Yelah aku tipu Man dan Ita lagi sebenarnya. HUHU. Masa pergi naik kereta sah-sah mereka ingat balik pun berkereta juga. Inilah akibat menipu. Aku menyesal lagi. Dan aku berjanji lagi tak akan naik bas lepas 2 kejadian jahanam yang aku lalui. Aku harap aku tak mungkiri janji aku sendiri.

Aku tak dapat berfikir dengan lebih lanjut kerana dua makhluk halus AyuLulu dan Kejorok sangat bising mahu menanya macam-macam soalan. Serupa pondan.

Jadi itulah pengalaman jahanam aku menaiki bas. Aku tak dapat bayangkan macam mana mereka-mereka yang naik turun bas setiap hari untuk kehidupan seharian mereka. Bagi aku, memang taklah aku boleh jadi sekuat mereka. Aku bukan mengada-ngada atau kau nak cakap aku gedik tak boleh naik bas, aku peduli apa. Yang rasa pengalaman-pengalaman tu adalah aku. Kau tak payah nak pandang sinis kat aku ok. Garang kan aku? Maklumlah bulan sedang mengambang. Aku harap aku tak bergaduh dengan dia. Kesian. MUHAHAHA.

Jangan pernah ajak aku naik bas, aku tak rela.

No comments: