Monday 19 March 2012

Uitm Dihatiku

Uitm.. Aku rasa banyak juga jasa Uitm pada aku. Aku rasalah. Tiba-tiba aku rindu gila kat kawan-kawan Uitm aku yang dulu. Sekarang masing-masing sibuk sambung ijazah. Banyak juga pengalaman yang aku peroleh sepanjang aku menetap kat Uitm nun.
Sangat macam-macam..

Mula-mula bila aku dapat tawaran belajar kat Uitm, memang aku rasa sangat hell. Aku tak suka belajar, serious. Aku ingat lepas habis azab bersekolah, aku dah boleh goyang kaki macam Ita. Tapi apakan daya, Man sangat berkeras mahu aku sambung belajar juga.

Aku  :  Ceq xnak p Uitm! (Nangis)
Ita    :  Laa xyah sampai nak nanges.. Cool down. (Muka takut)
Man :  Ang nak jadi apa xnak blajaq? Nak kawen? Tak. Kena pegi juga! (Marah)
Aku  :  Why I should go??
Ita    :  Make more money! (Semangat)

Man dan aku memandang tepat ke arah Ita. Ita menjadi gelisah. HAHAHA!

Man :  Bukan sebab tu je.. Banyak lagi faktor lain. Contoh, become more
           independent. Sampai bila nak mengharapkan orang tua.. (Sedih)
Aku  :  Hurm yela2 ceq p.. (Aku sayu pulak Man cakap macam tu)
Ita    :  Eh dah nak pulak? Jom pegi shopping!
Man :  Mampos. Sape yg nak bershopping ni?

Begitulah cerita sedikit sebanyak kenapa aku perlu juga sambung belajar. Serious, aku tak suka. Dari zaman sekolah memang aku tak suka belajar. Aku pun tak tahu kenapa. Tapi alhamdulillah result aku oklah juga.

Memang masa aku daftar kat Uitm tu aku langsung tak ada mood. Muka aku masam semasam masamnya. WAKAKAKA. Itulah akibat kalau aku dipaksa buat sesuatu yang aku tak suka. Aku tahu waktu tu Man dan Ita sudah sangat takut melihat keadaan aku yang macam jahanam. MUAHAHA. Tapi apa boleh buat, dah memang aku tak suka. :D

Bila masuk dalam bilik, oklah juga. Ada 3 katil. Aku dapat katil bawah. Waktu tu roommate aku semua dah ada. Aku perasan dorang semua senyum kat kami. Tapi aku buat muka tahi. Man dan Ita bertambah takut. Kesian. HAHAHA. Lepas dah siap kemas barang aku ajak Man dan Ita pergi jalan-jalan kat bandar. Bila sampai saja, yang ada cuma pekan. Aku rasa macam nak nangis waktu tu. Hati makin dah tak berkenan. Sedih. Aku nangis lagi..

Bila dah balik hostel waktu tu dah maghrib. Lagilah aku rasa macam, weh sangat jahanam tempat ni! Bunyi cengkerik ditambah pula dengan bunyi katak. Aku sangat sedihlah. Bertambah-tambah! So dah tiba masanya untuk Man dan Ita untuk pulang. Waktu tu bf aku pun ada. Jahanam dia asyik senyum-senyum bila aku nangis. Babiakubencidia. Kalau aku tahu dia nak senyum-senyum dah lama aku lempar dia kat tengah jalan.

Man :  Okla nak balik dah..
Aku  :  Nak ikut.
Man :  Janganlah mcm ni..
Aku  :  Tak kira.
Ita    :  Kalau nk balik nak bgtau kat sape? Warden?
Man :  Eh awak ni. Dah sini salam cepat. Nanti weekend balik lah rumah.
Ita    :  Yela bila lagi nak bedikari kalo mcmni je..
Dia   :  Tah you ni.. Nanti every week kan balik. Kalau tak ada sape nak amek I 
           amek la. Promise!
Aku  :  Diamlah. Pegi masuk kreta sana! Hurmmm oklah.. Promis ye datang every
           week?
Man  : Ok.. :) (Baru aku nampak Man muka lega HUHU)

Dan ya.. Setiap minggu Man dan Ita terpaksa angkut aku balik, kalau tidak pun, mereka akan bermalam di hotel yang berdekatan. Kadang-kadang aku kesian juga. Tapi nak buat macam mana. Dah itu perjanjian kami. MUAKAKAK. Macam sial perangai aku waktu tu. Kalau Man dan Ita sibuk, si dia yang ambik aku bawa balik rumah. Sweetkan. HAHAHA geli. Walaupun agak jauh hampir 2 jam perjalanan tapi Man dan Ita sanggup. Aku sangat terharu y'all. :')

Tapi dari situ jugalah aku mula pandai berdikari. Roommate aku yang pada mulanya aku rasa sangat tak serasi dengan aku, itulah kawan-kawan aku yang terbaik. Doranglah yang ajar aku segala macam-macam hal-hal rumah dari yang aku tak tahu apa, menjadi lebih tahu. Sampaikan Ita sangat terkejut. HAHAHA. Aku sangat rindukan dorang. Masing-masing dah belajar jauh. Sorang kat Melaka, sorang kat Johor, 2 orang kat Penang, sorang kat Puncak. Yang kat Puncak dan kat Melaka je yang aku jumpa yang 3 lagi entah bila. Sedih.

Aku harap aku dapat berkumpul balik dengan dorang semua ke Uitm itu lagi. Sekurang-kurangnya dapatlah aku merasa kembali waktu mula-mula aku naik bas. Jakun dan rasa macam hell. WAKAKAKA! Banyak aku nak cerita kisah aku kat Uitm ni tapi aku rasa macam sudah sangat mengantuk dan sudah tidak tahan mahu terkencing. Jadi aku tamatkan cerita Uitm sampai disini sahaja. Ada masa cerita lagi. Chow.

Aku dan Uitm memang tak boleh dipisahkan. Aku dah bosanlah masih belajar lagi. Sigh.

No comments: