Thursday 22 March 2012

Sucikan Hati

Baru-baru ni masa aku sedang lepak minum dengan member aku, tiba-tiba aku dengar bunyi bising gila. Aku ni jenis tak suka pandang terus kalau aku dengar bunyi-bunyi yang ganggu aku. Tapi dah member aku tu sibuk suruh aku tengok. Waktu tu aku merajuk dengan Ita, jadi aku langsung tak ada mood. Tapi setelah dipaksa aku toleh jugaklah, kesian kater..

Bising gila waktu tu.

Dia  :  Nok! Tengok cepat!
Aku :  Awat? Malaslah, aku ngah mrajok ngan Ita, jangan kacau.
Dia  :  Ala tengok jelah!
Aku :  Pundek!!! (Marah)

Aku terkejut.

Aku terkejut sebab perempuan tengah bergaduh. Masa tu mula bergaduh mulut saja. Yelah, selama ni aku sangat jarang tengok perempuan bergaduh. Maksud aku, perempuan bertudung. Kau tahu sajalah perempuan kalau tengah gaduh, kalau boleh satu dunia nak menjerit. Oklah, aku bagi ayat dorang sikit. Baru terasa situasi sebenar. Walaupun.

Si A :  Kau memang betiner sialkan!!!
Si B :  Pakwe ko yg mengatal!!!
Si A :  Kalo ko xlayan xjadi jugak kan!!!
Si B :  Dah ko xpandai layan jantan pegi mamposlah!!!
Si A :  Ko mmg kurang ajar kan babi!!! Muka ko dahla macam katak!!!
Si B :  Muka ko lagi mcm katak puru!!!

Kesian si katak terbabit dalam pergaduhan tersebut. Ok, sambung balik.

Si B : Mmg longkan mulut kau babi!!!
Si A : Ko pegi matilah!!!
Si B : Pegi mampos dgn jantan sial ko!!!

Pergaduhan sebenar bermula. Tampar menampar, seterusnya tarik tudung sampai tercabut, dan akhir sekali ludah meludah. Dasyat. Sangat dasyat aku rasa. Pasal laki mereka bergaduh sampai begitu sekali. Bagi aku gaduh mulut cukuplah. Kau perempuan, perempuan bertudung. Perlu jaga akhlak kau depan orang lain.

Aku tak berapa kisah kalau yang bergaduh membabi-babi meludah-ludah menampar-nampar tu perempuan yang tidak bertudung. Sebab aku tahu kebanyakan orang selalu pandang serong kat perempuan yang tidak bertudung. Aku tahu tu. Tsk. Kalau nak gaduh bukan macam tu caranya, kat tempat awam macam tu. Buat malu muka kau je setan.

Bagi aku, bagi akulah. Kalau aku betul-betul 100% mahu bertudung sepenuhnya, aku akan pastikan hati aku betul-betul bersih walaupun taklah bersih mana, aku tahu tu. Dan mulut serta tingkah laku aku akan aku jaga sebaik mungkin walaupun aku punya mulut taklah baik sangat pun tapi oklah. Apakah? Aku tak mahu luaran aku baik tapi dalaman dah serupa jahanam. Aku tak nak macam tu.

Jadi aku nak simpulkan kat sini, jagalah adab-adab kau sebagai wanita. Ya, aku tahu aku taklah baik sangat tapi aku tahu menjaga tu semua walaupun aku masih lagi jahil. Man selalu pesan, tak apalah orang nak pandang kau teruk mana sekalipun sebab dia tengok dari segi luaran kau macam ni, tapi hati kau mesti nak kena baik jaga adab, tingkah laku. Buktikan tak semua orang sama. Selalulah berdoa agar terbuka pintu hati untuk kearah yang lebih baik. Luar cantik tapi dalam macam jahanam tak guna juga.

Bongoklah lagu Ramlah Ram ni bising, sampai aku tak boleh nak berfikir. -_-'
Ok, sambung balik.

Aku berdoa agar satu hari nanti aku dapat sucikan hati aku dulu sebelum aku mahu betudung sepenuhnya seratus peratus. Sekarang pun aku sedang kearah itu. Tapi setan banyak kacau aku, tu yang kejap pakai kejap tak. Macam jahanam. Aku pun tak tahu macam mana nak halau setan-setan ni. HUHU. Oklah aku nak ke entri seterusnya pasal wanita bertudung ni. Ader ke patut kau buat begitu? Kecik hati mak, nok. Tsk. Jom!
# Tapi hari lainlah, aku dah ngantuk.

Pada katak-katak berkenaan, maafkan aku. :D

No comments: