Wednesday 24 August 2011

Situasi

Aku sedang dengar lagu situasi dari Bunkface, jadi aku rasa aku nak bercerita tentang situasi. Ok, bercakap pasal situasi, aku sangat peka dan teliti dengan sesuatu situasi, misalnya keadaan persekitaran dan bau-bauan, contohnya begitulah. Kalau aku makan ditempat yang kotor, sepanjang berada dikedai makan itu, muka aku akan jadi masam semasam masamnya. Bukan nya aku nak cakap aku punya perangai teruk, tapi sungguh, aku tak boleh. Aku tahu ada juga kawan-kawan aku yang  tak selesa bilamana mereka ajak aku makan contoh tempat aku tak suka, aku akan buat muka. Mungkin orang-orang tak tahu tentang aku, jadi aku lantakkan sahaja.

Bila tempat busuk-busuk pun aku tak boleh. Sebab tu juga aku jarang tinggal perfume dalam beg aku. Benda itu sangat penting. Aku sangat mahu mati bila dikelilingi dengan orang-orang yang bau sedikit masam. Tsk. Bila terlepas dari mereka, cepat-cepat aku sembur minyak wangi. Aku rasa aku ada penyakit bauan. Aku adakalanya tak sedar yang tiba-tiba aku akan berkelakuan begitu. Kadang-kadang aku tak perasan, dan kadang-kadang ada juga kawan-kawan aku yang kecil hati dengan perangai aku itu. Aku sedih. Aku terasa. Dia memang jahat. Tak langsung fikir hati aku. Bangang.

Situasi ketika berada dikedai makan yang tak berapa nak bersih.

Aku  :  ( Sedang buat muka sambil tengok keadaan sekeliling, geli. )
Dia   :  Ko kenape weh?
Aku  :  ( Diam )
Dia   :  Lerrr..
Aku  :  ( Sembur perfume, tapi kat baju aku jelah )
Dia   :  Ko ni kenape? Bila pegi tmpt2 cani ko buat muke, nmpk sgt ko xsuke. Bila
           nak mkn nk minum ko sebok nak lap itu ini. Teruk sangat ke??
Aku  :  ( Cilabi, aku tekejut gila dia cakap macam tu. Aku malu gila. Sial. )
            Babi kau. Aku mmg xsuka, so what??? ( Aku terus tinggalkan dia. )




Jahanam.



Aku sangat terasa hati bila dia cakap macam tu. Semua perkara tu terjadi secara spontan, aku pun tak sedar aku buat muka ke, aku sembur minyak wangi ke, aku lap itu ini ke, aku bukan nak buat macam tu pun. Babi. Aku benci dia. Aku rasa nak nangis waktu tu. Tsk. Itu hak aku lah aku nak buat apa, kalau kau tak suka aku buat perangai macam tu, kau boleh berambus. Tak payah sibuk-sibuk nak kawan dengan aku bagai. Aku selesa dengan diri aku, hidup aku. Dan aku rasa perkara tu semua normal sebab ada juga kawan-kawan aku yang perangai macam tu. So kalau kau kawan dengan aku sekadar mahu mengkritik aku, kau boleh pergi jahanam sana. Aku tak perlu kawan macam kau. Cukup.

Lantak kau nak fikir aku apa, janji aku sangat happy dengan hidup aku.

No comments: