Thursday 4 August 2011

Manusia

Aku mengaku memang aku sedikit jahil dalam hal-hal yang berkaitan dengan agama. Tapi sekarang ni bila umur aku sudah meningkat, aku cuba berusaha untuk mendalami lagi hal-hal agama. Memang waktu zaman remaja aku, aku jahil. Kau boleh tegur aku dengan cara baik, dan aku akan menerimanya dengan hati yang terbuka. Tetapi jika teguran kau itu sekadar untuk menjahanamkan maruah aku. Maaf. Kau salah orang.


Situasi 1 ( Depan kawan aku )

Dia  :  Awk ni akak xpenah pun tgk kat surau?
Aku :  Errrr..

Situasi 2 ( Depan papa gula )

Dia  :  Awk tak solat ke?
Aku :  Saya.. Ermmm.. Errrr..

Situasi 3 ( Depan akak-akak yang lain )

Dia  :  Akak tengok awk jarang2 ke surau. Solat kat rumah?
Aku :  Aihhh.. ( Tunduk malu )


Semua situasi diatas dia akhiri dengan memberikan senyuman sinis kepada aku. Ok. Memang aku malu bila melalui situasi-situasi diatas. Sangat malu. Sebabnya dia tegur aku depan ramai orang. Time aku duduk tebongkang sorang-sorang tak nak pula dia tegur.
Apa motif? Nak malukan aku depan semua orang? Damn. Waktu tu aku rasa maruah aku macam dipijak-pijak. Sial. Dia menjaja cerita aku dekat orang lain cakap aku itulah inilah.

Memang super tahik!

Aku tak berapa kisah kalau kau, orang yang memang pandai hal-hal agama ni. Aku malas nak ambil kisah apa yang kau buat kat aku sebab kalau dah tahap melampau. Memang kau nak mamposlah setan. Dari segi pemakaian, aku tengok kau taklah alim sangat seperti mana yang kau canangkan. Tudung paras atas dada, kau pkai baju-baju ketat dan jarang, bila keluar kau pakai tudung ala-ala siti, nampak semua dada dan leher kau yang tebal tu. Kau dan aku tak ada bezanya.

Sedang aku membelek-belek majalah avon, aku lihat ada sesetengah muka surat yang  telah dilipat. Bila aku tengok, nama akak tu terpampang. Bila aku tengok-tengok apa yang dia pesan, aku terkejut. Semua krim dan losyen yang berkaitan dengan pembesaran buah dada. Apakah? Apakah? Apakah? Aku tak hairan kalau dia sudah berkahwin dan mahu beli benda-benda begitu. Tapi dia yang masih belum lagi berkahwin dan umur mahu mencecah ke angka 5, membeli benda itu. Kau nak tunjuk pada siapa? Damn.

Aku masih lagi terkejut.

Sejak dari itu, aku pula memandang sinis padanya. Walaupun dia tak tahu apa yang menyebabkan aku memandang dia dengan sebegitu rupa. Lantaklah. Aku memang tak suka dia. Ok. Sedang aku duduk melepak dengan kawan-kawan aku, dia sedang menuju kearah aku. Aku tahu, mesti dia mahu memalukan aku lagi. Aku sangat berdebar-debar waktu itu. Aku mula berpeluh. Tahi.

Kawan  :  Weh kawan baik kau da datang.
Aku       :  Hotakkk kau..
Kawan  :  ( Gelak-gelak )
Aku       : Bangang!

Akak itu tepat berdiri di depan aku.

Dia  :  Dah solat ke?
Aku :  Belum.
Dia  :  Mana boleh tak solat? Awak dari dulu akak tengok susah nak ke surau.
          Kenapa?
Aku :  ( Muka sudah sangat merah )
Dia  :  Ada masalah?
Aku : Oklah sy ngaku mmg sy jahil. Tapi sejahil sy pun, sy tak besakan tetek mcm
         akak.

*
*
Hambek!
*
*

Ok, aku sudah terlalu geram sampaikan mengeluarkan ayat-ayat yang sebegitu rupa. WAKAKAKA! Bila aku kenang balik, aku gelak macam nak mati. Aku macam rasa segala perasaan tak suka aku pada dia terus terkeluar. Aku sangat lega. Puas hati aku. Aku dah tak fikir tentang hati dia sebab dia langsung tak pernah fikirkan tentang perasaan aku. Selepas kejadian itu, dia tidak lagi menegur aku. Mungkin malu. Mungkin juga marah. Terserah. Aku tak perlukan kawan sebegitu. Aku tak kisah kau nak tegur ke apa, tapi mestilah kena tempatnya. Damn.

Tapi oklah sekarang ni aku dah berbaik dengan dia. Aku pun sekarang tak lagi sejahil dulu. Mungkin sebab tu dia mula mahu berkawan dengan aku. Apakah? Suka hati dialah. Aku malas nak ambil tahu. Tapi kawan-kawan aku juga menyokong tindakan aku. Rupanya dia memang suka memalukan orang lain. Hurm tapi aku kesian juga dengan dia. Aku ok saja berkawan dengan orang lain kalau kau pandai jaga diri dan tak kacau hidup aku.

Jangan suka mencari kesalahan orang lain kalau diri kau belum cukup baik.

No comments: