Thursday 31 May 2012

Kerja

Ohhh.. Aku rasa sekarang ni aku dah boleh mula untuk berfikir tentang mencari kerja. Sudah hampir setahun aku rasa aku duduk menghabiskan duit Man dan Ita. Aku rasa itu sudah cukup. Sudah cukup buat aku melakukan perkara yang memalukan seperti itu. Tapi jika ditanya adakah aku ikhlas mahu bekerja? Jawapan yang dapat aku berikan adalah tak langsung. WAKAKAKA. Aku tak langsung ingin bekerja sebenarnya. Aku ingin menjadi seperti Ita. Tolonglah faham. Tapi aku bujang lagi haruslah bekerja. Tak gitu?

Walaupun aku ingin katakan tidak.

Sepanjang aku tidak bekerja, Man dan Ita tidak pernah sekali memaksa aku untuk bekerja. Walaupun adakalanya Man berkias mahu menolong aku untuk mencari kerja, tapi aku buat endah tak endah sahaja. Dan akhirnya Man terus tak endahkan aku. Aku lebih suka begitu. Bila aku sendiri rasa aku harus bekerja, jadi aku sendiri akan cari. Banyak faktor yang mendorong aku untuk terus bekerja, contoh macam :

  • Aku selalu memandang sipi-sipi beg dan kasut yang aku berkenan. Maksud aku aku tak nak pandang lama-lama sebab nanti aku akan memaksa orang sekeliling aku belanja. WAKAKAKA.
  • Aku tak suka bilamana kawan-kawan aku suka cakap aku kalau tak kerja pun tak ada masalah, mak bapak boleh tanggung. Sial aku memang benci gila situasi babitkan mak bapak aku. Jahanam kau!
  • Aku dah terlalu bosan hari-hari melalui situasi yang sama setiap hari. Makan, tidur, siram bunga, jalan-jalan, gaduh-gaduh gurau ngan Ita. Itu adalah rutin yang tak dapat aku elakkan. Aku bosan lah.
  • Aku malu lah asyik Man dan Ita yang bagi aku duit. Sebagai anak aku yang patut bagi mereka duit. Aku hanya mampu bagi duit sen sahaja. Sedih.
  • Aku sangat tetekan bilamana pergi sacc, baju kurung semua harga 400 lebih. Weh sangat jahanam lah! Kadang-kadang kain biasa je pun. Biadap.
  • Dan aku paling tak suka bila ada orang tanya aku, bila nak kerja? Bila nak kerja? Ouh cukup. Aku rasa kau bukan mak bapak aku yang perlu kau tanya soalan begitu.
Jadi itu adalah antara sebab-sebab kenapa aku harus bekerja. Hurm. Kalau aku fikir aku kena kerja, secara spontan aku akan terasa sangat sedih. MUAHAHAHA. Gila. Tapi itu yang aku rasa. Aku tak tahu kenapa orang bertungkus lumus nak cari kerja tapi aku tak nak. Tapi aku sangat perlukan duit untuk aku berbelanja. Halahhh kenapa semua barang kena guna duit? Memang sangat jahanam lah.

Kadang-kadang sampai aku fikir macam nak lari pergi ikut abang Has. Tapi abang Has tak ajak aku macam mana. Katanya tak nak rakyat Brunei tahu tentang hubungan aku dengan dia. Dia akan umumkan kemudian apabila aku sah bergelar permaisuri beliau. Jahat tau abang Has buat aku tertunggu-tunggu macam ni. WAKAKAKA maboklah! Diam kau.

Sudah. Aku nak cari kerja dah mulai sekarang. Agar aku tidak lagi rasa jahanam. Aku harap aku dapat kerja yang setimpal dengan kewarasan aku. Kali ni kalau aku kerja aku tak nak lah syaitan-syaitan lain memijak kepala aku lagi. Sial weh. Sangat sakit hati bila memikirkan itu. Aku sangat rindukan bilik office aku tu. Banyak barang comel-comel aku yang tak bawak balik. :( Aku juga rindukan rendang ayam akak cafe. Juga abang teh ais. Cilake selalu buat air tanpa disuruh. Sebenarnya aku bukan suka teh ais pun. Ahhhh rindulah.. :( 

Sila doakan aku kembali bekerja y'all.

No comments: