Friday 17 February 2012

Poket kosong

Aku dah berazam, sangat banyak yang aku nak beli bila sudah bergaji nanti. Gila aku sangat memendam rasa tak dapat beli barang yang aku suka. Tunggu masa sahaja. Sorry awak, kita pergi JPO hari tu tapi tak sampai berapa minit dah blah. Kalau boleh, sumpah semua kedai ceq nak masuk. Tapi duit cukup lima ratus memang taklah nak beli pape. Sedih. Tunggu dapat duit banyak nanti mahu pergi lagi. Sungguh, best. Sial. Kenapa kat Shah Alam tak ada tu semua. Kalau tak dah memang aku heret Ita. Tsk.

Bila kondisi wang aku yang makin merundum ni, aku sekarang dah pandai bezakan antara kemahuan dan keperluan. Bergayanya aku cakap macam ni. Ok. Aku macam sangat geli bila cakap macam ni. Dah macam pensyarah ekonomi. WAKAKAKA. Kadang-kadang bila aku belek-belek barang lepas tu aku letak balik, Ita selalu buat muka tahi. Aku memang selalu perasan benda tu. Jahat. Sengaja mahu malukan aku.

Aku sedang sibuk mencuba kasut.

Aku :  Cantik kan?
Ita   :  Boleh laa..
Aku :  Dengki.
Ita   :  Pls la. Da kalo suka beli jela..
Aku :  Malas la, jom la g tmpt len..
Ita   :  Eh? ( Muka tahi )

Ita selalu tak tahu macam mana nak sembunyikan riak wajahnya itu. Aku kadang-kadang malu nak cakap tak cukup duit. Tapi Ita tak faham.. HUHU. Atau dia sengaja pura-pura tidak faham? Cis. Aku lebih suka shopping dengan Man. Tidak perlu keluarkan duit sendiri. Ita selalu belanja aku dalam hal makan sahaja. Lepas tu asyik cakap duit dah nak pokai, tapi tangan nya penuh dengan baju-baju yang dia mahu beli. Apakah? Haih. -_-‘

Susahlah tak ada duit sendiri. Asyik tunggu duit dari Man dan Ita. Kadang-kadang aku macam malu nak terima. Tapi nak tak nak terpaksa juga terima. Boleh gitu?

Man  :  Nah amek ni buat belanja.. (Bagi duit pada aku)
Aku   :  Eh? Thanks.. (Pandang Ita, nasib dia tak nampak)

Ita sedang sibuk pilih barang.

Aku  :  Belanja ceq baju ni boleh? Xde duit la..
Ita    :  Wah kemain lagi.. Baru dapat duit dari Man kan!
Aku  :  Eh? Mnede.. (Cuak)
Ita    :  Tipu, dah dengar tadi.. Beli sendiri.
Aku  :  Kedekot.
Ita    :  Nanti dah xde duit baru boleh belanja.. (Senyum jahat)
Aku  :  Ishhh.. (Buat hidung kembang)


Aku hairan, kenapa Ita selalu perasan bila Man bagi aku duit. Sedangkan aku tengok dia sedang leka memilih. Hidung dan telinga dia sangat tajam. Takut aku. Aku malas nak cakap aku sedang berduit, nanti dia tak mahu belanja aku lagi. Sangat susah bila poket kosong.

Aku tak tahu jadi apa kalau Man dan Ita tak ada dengan aku. Serious, mereka adalah ibu dan ayah yang sangat memahami aku. Tak ada gantinya. Susah senang aku tak pernah dibiarkan. Memang aku tahu ramai kawan aku yang selalu cakap aku selalu bergantung pada parents aku. Tapi aku peduli apa. Hidup aku, hanya mereka yang aku ada. So kalau kau nak kutuk-kutuk aku cakap aku tak pandai berdikari ke apa, pergi jahanam sama kau.  
My heroes are and were my parents. I can't see having anyone else as my heroes.

Money is not everything, but life is hell without it.

No comments: