Wednesday 22 February 2012

Jeruk

Sumpah aku tak boleh tengok jeruk. Aku sangat gilakan benda tu lah. Makan sampai semput. Aku selalu berharap bilamana aku berkunjung ke rumah sesiapa agar tidak dihidangkan jeruk. Aku takut perangai buruk aku dapat dihidu. Boleh gitu? Alamat orang lain tak boleh kacaulah jeruk tu.

Aku sedang duduk dalam keadaan sopan sebab rumah tu ada abang kacak.

Aku  :  Adoi penat la bile nak balik?
Ita    :  Eh sabar la.. Dah kenapa nak duduk bersimpuh bagai?
Aku  :  Kan ader si kacak, haruslah.
Ita    :  Miang betul.
Aku  :  Hikhik.. (Gelak sopan sambil tutup mulut)

Makcik Temah hidangkan jeruk. (Bukan nama sebenar, takut nanti dia stress) 

Temah : Makan la ni, aidil baru balik dari penang dia beli..
Ita       :  Ohh.. (Sambil pandang aku)
Aku     :  Nape pandang ceq? Ciss..
Ita       :  Nah makan.. (Ita sangat tahu aku gilakan jeruk)
Aku     :  Haa.. Makan la dulu.
Ita       :  Aik? (Ye, aku nampak Ita sedang buat muka tahi)

Dalam hati, "Weh sibuk lah Mak Temah, g la dapo basuh pinggan saner. Hadoi."

Bagaikan masin mulut aku, terus sahaja Mak Temah ke dapur. Aku apa lagi, sangat rakus makan jeruk-jeruk itu. Kini aku bukan lagi duduk bersimpuh, tersimpul-simpul dah kaki aku. WAKAKAKA. Memang taklah orang lain dapat sentuh jeruk-jeruk tu. Aku tak perasan pulak bila masa Mak Temah dah duduk sekali dengan aku.

Temah  :  Wah lia, suka betul kau dengan jeruk eh?
Aku      :  (Terperanjat) Ha?
Ita        :  Dia memang mcm tu kalau dapat jeruk.. Berhantu.

Semua orang gelak. Aku macam nak sumbat kain buruk kat mulut Ita waktu tu. HUHU. Masa balik tu Mak Temah siap bekalkan jeruk lagi untuk aku. Hadoilah. Dalam keadaan mulut aku berwarna kuning, aku terima sajalah jeruk tu. Rezeki jangan di tolak.
Aku benci jeruk tapi aku sangat suka jeruk. Apakah?

Kalu aku sedang makan jeruk, jangan haraplah apa aku akan dengar bila kau tengah cakap. Kesian dia. Sibuk tunjuk itu ini kat aku tapi aku macam mamai je. Tersampuk jeruk kater. WAKAKAKA. Ceq nak 100gram siap terperanjat, belikan 200gram. Tapi kesian, dia cuma dapat makan 1 atau 2 jeruk sahaja. Yang lain aku habiskan, tu pun sebab aku pergi tandas, kalau tak, harapan lah nak dapat. ROFL.

Aku sangat berharap satu hari nanti aku tahu macam mana nak buat jeruk sendiri.
p/s : Orang Langkawi tu dah tak reti-reti nak pos jeruk kat i ke? Muahahaha!

No comments: