Thursday 13 October 2011

Ponteng

Ponteng. Ya, aku sangat benci dengan itu. Dari aku kecil sampailah begini, aku asyik memonteng. WAKAKAKA. Mungkin terbawa-bawa dari zaman kanak-kanak aku. Yang aku ingat, aku mula kerap ponteng dari umur 10 tahun. Aku tak tahu sebab apakah aku suka memonteng? Ataupun bukan bersebab pun, cuma malas. Wah! Aku sangat bencikan penyakit itu! Damn you.

Ketika sekolah rendah. ( Waktu pagi )

Ita    :   Bangun2.. ( sambil mata tertutup )
Aku  :  ( Tutup muka guna bantal ) Org sakit perut, xnak skolah.
Man :   Taktik. Jgn ngada2 nak ponteng lagi.
Ita    :   Dia mmg sakit perut, mlm td mintak minyak angin.
Aku  :  ( Mamai ) Bila masa pulak? ( dalam hati )
Man :   Hurm.. Pukul 10 siap, nanti pegi klinik.
Aku  :   Yeah! ^_^'

Aku beruntung, mak aku selalu tidak menjahanamkan hasrat aku. Dia selalu menyebelahi aku. Syukur. Aku rasa ingin memeluknya waktu ini. Terharu. MUHAHAHA.

Ketika sekolah menengah. ( Jam 2 pagi )

Aku  :   Tokk tokk.. ( Bunyi pintu di ketuk )
Man :   Haa nape?
Aku  :   Sakit perut.. Nak tido sini boleh? ( Muka taik )
Ita    :   Pegi amek bantal tu. Esok xyah sekolah la.
Man :   Pulakkk..
Aku  :   Yeahhhh!!! : D

Masa sekolah menengah aku mula melebih-lebih sambil membuat gaya sakit. Aku tak tahu kenapa aku tak suka ke sekolah. Padahal semua ok tentang sekolah tu. Pelik.

Ketika sudah memasuki alam pekerjaan.

Man  :  Anak awak keje ke x tu?
Ita     :  Tahlah..

( Pergi ke bilik aku )

Man  :  Hamboi.. Sedap tido. BANGUN!
Aku   :  Penat la, smlm blk lmbt.. Huhu..
Man  :  Kena buang keje tau la.
Aku   :  Lagi suka. ( Dalam hati )

MUHAHAHA. Aku tak tahu kenapa aku begitu malas. Aku rasa kalau ponteng tu macam heaven gila. Golek-golek, jalan-jalan, seronok gila. Mak aku lagilah suka kalau aku tak kerja. Meneman dia shopping. Cisss. Itu matlamat dia yang sebenar.

Tapi yang sebenarnya aku benci. Aku tak nak selalu memonteng. Aku muak. Tapi itulah yang aku suka. Macam mana? Nanti kahwin? Aku harap aku tak malas-malas lagi. Kesian laki aku kang. HAHAHA. Aku teringin duduk dirumah seperti bini Wan Baser dan Naser. Sepanjang masa berkeliaran ke sana ke mari. Cool gila. MUHAHAHA.

Sial. Office aku panas gila sekarang ni. Aku hampir berpeluh. Tak lalu aku nak menaip panjang-panjang. Ok, bye.

Mengular.

No comments: