Thursday 8 September 2011

Kulat

Aku rasa sangat bodohlah tajuk aku tu. Aku tak tahu mahu letak tajuk apa. Tak mengapalah kulat pun kulatlah. Bercakap pasal kulat, aku ada pengalaman yang sangat mengerikan dalam hidup aku. Aku rasalah. Ok, mungkin cerita ni dah lama bertahun-tahun dulu tapi sampai sekarang aku tak dapat lupakan. Cerita ni bukan untuk mengutuk ke apa ke. Sekadar kenangan masa lalu aku.

Ok, dulu aku pernah tidur rumah kawan aku. Dia tinggal berdua, bujang. Aku tak ingat kenapa waktu tu aku mahu tidur rumah dia. Yang aku pasti rumah tu rumah kampung setingkat, mereka menyewa sudah hampir 2 tahun. Bila sampai sahaja di rumah itu, aku jadi tak sedap hati. Bukan sebab aku rasa ada hantu, tapi keadaan luarannya yang macam jahanam. Ya, sangat jahanam. Lalang dan rumput sangat teruk, macam hutan. Tahi-tahi kucing bersepah sana sini macam daun-daun kering.

Sial.

Aku cuma berkata dalam hati, tidak mahu kecilkan hati kawan aku tu. Sebab nanti aku tiada orang suruhan lagi. WAKAKAKA. Ok, aku cuma bergurau sahaja. Bila dia buka pintu, wah! aku sudah mahu pengsan. Bau bangkai. WAKAKAKA. Sial betul, dia tak pernah bau ke? Ataupun dia dan kawan nya ada masalah hidung? Aku sudah rasa sangat menyesal kerana mahu tidur di rumah dia. Aku menyesal tidak mengambil serius gurauan mak aku sebelum aku mengambil keputusan mahu tidur rumah kawan.

Situasi ketika aku dan mak sedang bergolek-golek tengok TV.

Aku  :  Org nak tido umah kawan esok. Boleh x?
Ita    :  Sejak bila nak tido2 umah kawan ni? Boleh hidop ke?
Aku  :  Awat pulak? Jeles ka? Rindu ceq la tu?
Ita    :  Tak heran. Kan pantang tido umah org lain?
Aku  :  Hype! Itu dululah. Anak mak da besaq.
Ita    :  Ok, jangan balik awal pulak nanti. (Senyum perli)
Aku  :  Elehhhh..

Aku rasa waktu tu aku menyesal tak ambil pusing kata-kata mak. Serius, aku tak boleh tinggal lama lagi kat rumah kawan aku tu. Aku tidur sebilik dengan kawan aku. Bilik dia oklah aku tengok masa aku letak beg dalam bilik dia tadi. Bila aku nak pergi dapur, nak basuh tangan, bilamana aku pijak sahaja lantai dapur dia, aku hampir menjerit. Berkulat-kulat hijau dan sangat berlendir. Jahanam. Aku sangat geli. Sumpah.

Babibabibabi.

Aku membebel dalam hati. Aku tak tahu manusia apakah mereka? Nampak luaran mereka tak adalah seteruk dan nampak bersih sahaja. Aku sangat hairan. Aku bukan mahu mengutuk tapi kenyataan. Bila malamnya pula, waktu nak tidur, aku sangat sejuk. Tapi aku tak cakap pun dengan kawan aku. Selang beberapa minit kemudian, kawan aku berikan selimutnya kepada aku. Diletakkan ditepi aku. Aku nak muntah. Selimut yang bau sangat hancing. Puaka betul lah minah-minah ni.

Situasi ketika dia mahu memberikan aku selimut.

Dia  :  Nah, amek la selimut, sejuk malam2.
Aku :  Eh.. Haa letaklah dulu.
Dia  :  ( Meletakkan selimut ditepi muka aku )
Aku :  Weh! ( Aku terperanjat bau hancing yang begitu teruk )
Dia  :  Hah, kenapa?
Aku :  Aku tak sejok la, ko jela guna. Aku slalu panas bila malam.
Dia  :  Ok..
Aku :  ( Stupid! )

Waktu tu aku rasa macam nak tonyoh je muka dia dengan selimut tu. Tak pernah basuh ke seumur hidup? Jahanam betul perangai. Aku kesejukan malam itu, tapi aku lebih rela kesejukan daripada menggunakan selimut berpuaka itu. Damn. Dan aku balik kesokkan harinya. Niat nak tidur tiga hari, tapi sehari pun aku rasa macam setahun. Aku malas nak cerita tentang bilik air mereka. Aku rasa macam nak bunuh diri. Aku terpaksa gunakan stokin aku yang comel sepanjang berada di rumah mereka. Sekarang ni aku dah serik. Aku tak mahu tidur rumah puaka itu lagi. Ngeri.

Ita ketawakan aku macam nak mati bila aku bercerita kejadian tersebut. Jahat.

No comments: